Harjoitukset eli boffotreenit
Boffausta voi harjoitella kukin haluamallaan tavalla.
Alla esitellään malli mitä boffotreenit voivat esimerkiksi sisältää.
Lämmittely
Fiksu boffaaja tulee harjoituksiin kävellen, juosten, pyörällä tai muulla lihaskäyttöisellä kulkuneuvolla, jolloin harjoituksissa lämmittelyyn käytettävän ajan tarve on pienempi.
Pyörittely
1. Laita
kädet ristiin. Pyöritä ranteita ensin myötäpäivään, sitten vastapäivään.
2. Suorista
kätesi eteesi kämmenet ylöspäin. Tuo kämmenet kohti leukaasi ja jatka liikettä
alakautta suoristaen kätesi kämmenet alaspäin. Palauta samaa reittiä ja toista.
3. Pyöritä
olkapäät. Piirrä sormellasi käsivarsi suorana ilmaan mahdollisimman suuri
ympyrä omalle sivullesi sekä eteesi. Tee tämä molemmilla käsillä erikseen ja
yhdessä, myötä- ja vastapäivään. Koita tehdä eri käsillä eri suuntaan.
4. Pyöritä
nilkat pitämällä toisesta jalasta ainoastaan varpaat maassa ja piirtämällä
nilkalla ympyrää myötä- ja vastapäivään. Voit myös pitää jalan kokonaan irti
maasta ja piirtää varpaillasi ympyrää. Tee tämä molemmilla jaloilla.
5. Aseta
kämmenet polville ja koukista polvia kevyesti. Piirrä polvilla ilmaan ympyrää
myötä- ja vastapäivään. Kokeile pyörittää polvia eri suuntiin toisistaan. Ensin
sisältä ulospäin ja sitten ulkoa sisäänpäin.
6. Aseta
kämmenet lanteillesi ja pyöritä lantiotasi. Aloita pyörittämään mahdollisimman
pientä ympyrää, hiljalleen laajentaen. Kun et pysty enää laajentamaan, muuta
ympyrää taas pienemmäksi. Varo, mutta älä vältä ääriasentoja. Pyöritä myötä- ja
vastapäivään. Koita pyörittää lantiotasi myös ylhäältä alas, molempiin
suuntiin.
7. Paina
korvasi vasten olkapäätä. Siirrä rauhallisesti pää rinnan kautta toiselle
olkapäälle. Tee tätä muutaman kerran, ennenkuin hyvin kevyesti ja rauhallisesti
teet muutaman täyden kierroksen.
8. Ravistele
kaikki pyöritetyt alueet kevyesti.
Tässä vaiheessa usein tarvitsee vielä jonkinlaista lisälämmittelyä.
Kahden hippa:
Kahden hippa:
Ota pari, joka on
suunnilleen samankokoinen kanssasi. Tavoitteena on koskettaa kämmenellä paria
sovittuun vartalon osaan ja estää paria tekemästä samoin väistämällä itse.
Hyviä ja turvallisia kohteita ovat esimerkiksi olkapäät, takapuoli tai nilkat.
Pari sopii keskenään yhden kohteen, joka on molemmille sama. Harjoite on hyvä
aloittaa esimerkiksi tekemällä parin kanssa ”high-five”. Harjoite jatkuu kunnes
toisin sovitaan.
Kahden hippa on hyvä
harjoite, koska se on hauskaa, siinä joutuu boffauksen valmiusasennon
kaltaiseen asentoon ja tekemään aktiivista jalkatyötä ja siinä saa kevyttä
tuntumaa kontaktiin.
Jos kahden hippa ei kiinnosta tai syystä tai toisesta ei
ole soveliaasti toteutettavissa, voit lämmitellä myös perinteisillä tavoilla,
kevyellä hölkällä harjoittelutilassa, tekemällä kevyttä lihaskuntoharjoittelua,
kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, kyykkyjä. Voit myös
lämmitellä muulla sopivaksi kokemallasi tavalla.
Boffaus
Tämän jälkeen otetaan parin kanssa kevyttä boffausta.
Parin ja pelivälineen voi valita vapaasti, mutta on suositeltavaa ottaa
taidollisesti samantasoinen vastus, jos mahdollista. Pelivälineissä kannattaa
pitäytyä kevyeissä malleissa, esimerkiksi yhden käden miekoissa. Jos
suosikkivarusteesi on jotain muuta, voit käyttää niitäkin. Oleellista on, että
matsaamista ei aloiteta heti täysillä. Tarkoitus on saada tuntumaa boffereihin,
lyömiseen ja lyödyksi tulemiseen. Boffaus suoritetaan ”pelin idea” -kappaleen
mukaisella mallilla. Toisen osapuolen ”kuollessa” aloitetaan uudestaan.
Tekniikka
Kun on saavutettu riittävä ja miellyttävä lämpimyys lihaksissa ja nivelissä, voidaan katsoa boffauksen teknisempää puolta. Tähän on muutama vaihtoehto.
Pelaajille on hyvä muistuttaa alussa muutamasta perusseikasta:
·
Pidä aseesi kohti vastustajaa.
·
Lyö kohti – käytä koko vartaloa, älä pelkkää
rannetta.
·
Vältä erittäin laajoja lyöntejä, koska ne on
helppo havaita ja reagoida.
·
Jos saat jatkuvasti osumaa samaan kohtaan,
mieti tai kysy vastustajalta mistä se johtuu. Koeta pitää itsestäsi
mahdollisimman vähän tarjolla lyötäväksi.
Vain vähän ohjaajan toimia vaativa tapa on boffata parin
kanssa eli boffata 1 vs. 1 ja välillä kierrättää vastustajia. Jokainen
taistelee itselleen luontaisella tyylillä ja hiukan eri tavalla kuin muut.
Vaihtamalla vastustajaa pelaaja joutuu tarkastelemaan omia toimiaan ja
vastustajan toimia uudella tavalla pärjätäkseen taistelussa.
Tekniikkatreeni-esimerkki:
Enemmän järjestäytynyttä ohjausta halutessaan voidaan
harjoitella lyöntirullausta ja torjumista. Boffauksessa harvoin voittaa
lyömällä vain kerran. Usein se voittaa, joka lyö useammin. Tästä syystä on hyvä
opetella lyömään useita kertoja peräkkäin. Lyöntirullausta helpottaa
pelivälineen luonnollisten liikeratojen noudattaminen.
1. Lyö
paria ensin parin vasemman reiden sivulle ja sen jälkeen heti vasempaan
olkapäähän. (Jos olet vasenkätinen, lyö parin oikealle puolelle.) Ensimmäisestä
lyönnistä kimmonneena toinen lyönti ei vaadi palautusliikettä ja ensimmäisen
lyönnin liikevoimaa voi hyödyntää toisessa lyönnissä.
2. Kokeile
samaa toisinpäin eli olkapäästä reiteen. Huomaatko eroa pelivälineen
liikkeissä?
3. Kokeile
erilaisia kohteita vastustajassasi samaa perjaatetta käyttäen.
4. Kokeile
lyödä kolme tai useampi isku peräkkäin.
Lyöntirullauksen toinen osapuoli voi harjoitella
torjumista samanaikaisesti. Käyttämällä kilpeä, miekkaa, muuta pelivälinettä
tai pelkkää käsivartta torju vastustajan hyökkäykset laittamalla pelivälineesi
vastustajan hyökkäyksen eteen. Tee torjunta aina niin, että näet vastustajan koko
ajan. Etukäteen sovittu harjoiteltava liikerata esimerkiksi reidestä olkapäähän
voi olla hyvä tapa saada ensituntumaa torjuntaan. Jos pelkäät saavasi iskun
kasvoihin, sovi parisi kanssa, että päähän ei lyödä. Itsevarmuuden kasvaessa
voidaan harjoite jättää vapaamuotoiseksi: yksi keskittyy aktiiviseen lyömiseen
ja toinen aktiiviseen torjumiseen. Muutaman kierron jälkeen vaihdetaan puolia.
Kun harjoite alkaa sujumaan eli lyönnit rullaavat
sujuvasti ilman pysähdyksiä ja ne torjutaan sulavasti voidaan siirtyä toiseen
tekniseen harjoitteeseen tai vapaamuotoiseen boffaukseen. Lisää boffauksen
yksilötekniikoita kuvataan Boffaajan Videokäsikirjassa, jonka tarkemmat tiedot
on tämän oppaan lopussa.
Kun jatketaan vapaamuotoista boffausta, kannattaa
sisällyttää toimintaansa juuri harjoiteltuja toimintoja. Tässä vaiheessa on
erinomainen mahdollisuus harjoitella uusia taitoja boffaamalla ryhmässä.
Ryhmätoiminta
Boffauksen parhaat ja monipuolisimmat kokemukset syntyvät yleensä ryhmässä taistellessa. Seuraavassa esitellään muutamia ryhmätoimintapelejä, joita voi boffotreeneissään vapaasti toteuttaa ja soveltaa. Edellä mainittuja ryhmätoiminnan perusteita voi ja kannattaa soveltaa kaikissa ryhmäpeleissä ja -skenaarioissa. Jos ryhmätoiminnan perusteet on koko ryhmälle täysin tuntemattomia, kannattaa niihin perehtyä etukäteen yhdessä.
·
Ryhmämättö
Jaa ryhmä kahteen suunnilleen tasapuoliseen joukkueeseen
esimerkiksi ottamalla jako kahteen. Molemmilla puolilla on hyvä olla sama määrä
pelaajia, lyhyitä ja pitkiä pelivälineitä, panssareita ja pelitaitoa.
Joukkueet
aloittavat eri puolilta pelikenttää. Tavoitteena on ”tappaa” kaikki vastapuolen
pelaajat. Peli alkaa yhteisestä merkistä.
Ryhmämätön variaatioita:
o Pelaajat aloittavat neljästä vastakkaisesta kulmasta.
Vastakkaiset kulmat ovat samalla puolella. Molemmat joukkueet täytyy siis jakaa
vielä kahteen osaan.
o Rajaa pelialue esimerkiksi sisäliikuntasalin maalauksia
hyödyntäen tai muilla tavoilla.
§ Taistelu tapahtuu vain rajatun alueen sisäpuolella. Jos
pelaaja astuu pelialueen ulkopuolelle, hän ”kuolee” ja poistuu pelistä.
§ Taistelu tapahtuu vain rajatun alueen ulkopuolella. Jos
pelaaja astuu rajatun alueen sisäpuolelle, hän ”kuolee” ja poistuu pelistä.
§ Rajattu alue on ”saari”, jossa voi taistella normaalisti.
Rajatun alueen ulkopuoli on ”lampi”, jossa täytyy taistella polvillaan. Saaren
ja lammen voi vaihtaa myös keskenään.
o Jaa ryhmä kolmeen tai useampaan joukkueeseen. Jokainen
joukkue taistelee omillaan muita joukkueita vastaan.
·
Respawn-skenaariot
Respawn
eli uudelleenheräämis-skenaariot ovat sellaisia, joissa pelaajat tai joukkueet
voivat peliteknisesti kuolemisen jälkeen herätä takaisin henkiin ja jatkaa
taistelua. Respawn tapahtuu esimerkiksi, kun kuollut pelaaja siirtyy sovitulle
pisteelle ja huutaa kuuluvasti ”Respawn!”. Respawneja tai respoja on pelaajalla
ennalta sovittu määrä, yleensä alle kymmenen.
o Jos jaetut joukkueet ovat epätasaiset, voidaan tilannetta
tasoittaa respawneilla. Jokaisen pelin jälkeen hävinneen joukkueen pelaajat
saavat yhden respan lisää seuraavaan peliin.
o Respawnit voivat olla myös joukkuekohtaisia. Tällöin
esim. yksi pelaaja voi käyttää koko joukkueelle sallitut yhteiset respawnit.
o Riski-skenaariossa kaikilla on loppumattomat respawnit ja
ennalta sovittu pelin kesto. Esimerkiksi 30 minuutin riski on erittäin raskas
ja väsyttävä skenaario.
·
Lipunryöstö
Molemmilla osapuolilla on lippu tai muu esine
omalla aloituspisteellään. Tavoite on saada molemmat liput omalle pisteelleen
tai ”tappaa” kaikki vastustajat. Lipunryöstöön voi soveltaa myös respawnia.
·
Engelsmannin aarre
Engelsmannin aarre on variaatio lipunryöstöstä. Molempien
joukkueiden aarrearkuissa on 3-5 pientä esinettä, esimerkiksi pieniä
muovipulloja tai tennispalloja. Tavoitteena on saada kaikki esineet omalle
pisteelleen eli anastaa kaikki aarteet omaan arkkuun. Esineitä saa kuljettaa
vapaasti kädessään, taskussaan tai muutoin piilottaa. Kuollessaan esineen
kantajan tulee kuitenkin tiputtaa esine välittömästi. Esinettä ei saa antaa
kädestä käteen, vaan se tulee aina tiputtaa tai laskea maahan. Engelsmannin
aarteessa käytetään loputtomia respawneja, ellei toisin sovita. Kuvassa ’R’
merkkaa respawn-pisteen.
·
Manala
Ryhmä jaetaan vähintään kolmeen, mielellään
useampaan sopivan kokoiseen joukkueeseen. Joukkueiden ihannekoko on 2-5
henkilöä. Nämä joukkueet taistelevat kaikki toisiaan vastaan. Pelaajan
kuollessa hän siirtyy yhteiselle respawn-pisteelle. Kun respawn-pisteellä on
ennalta sovittu määrä kuolleita pelaajia, nämä pelaajat muodostavat uuden
joukkueen ja jatkavat pelaamistaan. Manalaa jatketaan niin kauan kuin mieli
tekee.
·
Trollball
Tämä peli poikkeaa edellämainituista
runsaasti. Peliin tarvitaan rajattu kenttä, jalkapallo tai vastaava sekä
molemmille puolille maali tai kori, esimerkiksi iso ämpäri. Joukkueet koostuvat
neljästä seitsemään henkilöstä, joilla on ennalta asetettu varustus:
§ 1-2 x Yhden käden miekka
§ 1 x Kahden käden miekka
§ 1-2 x Kilpi
§ 1 x juoksija ilman aseistusta
§ (1 x tikari)
Molemmilla
joukkueilla on sama määrä pelaajia ja sama varustus. Pelin tavoitteena on
toimittaa pallo vastustajan koriin. Ainoastaan juoksija saa liikkua palloa
kantaen. Muut pelaajat voivat heittää palloa, mutta eivät liikkua sen kanssa.
Peliin pätee normaalit boffauksen taistelusäännöt. Kun pelaaja ”kuolee”, hän
käy paikalleen kyykkyyn ja laskee rauhallisesti ääneen kymmeneen. Tämän jälkeen
hän voi jatkaa peliä taas normaalisti. Peli alkaa keskeltä kenttää, jossa
tuomari heittää pallon ilmaan ja yksi pelaaja kummaltakin puolelta taistelee
pallon hallinnasta. Peli voitetaan tekemällä kolme koria. Pelikenttä on
rajattu.
Loppuverryttely
Rankkojen liikuntasuoritusten jälkeen kannattaa tehdä kevyt loppulämmittely. Ilman loppulämmittelyä lihakset pääsevät jäähtymään liian nopeasti, jolloin liikuntasuorituksesta palautuminen tapahtuu heikosti ja urheilijalle voi jäädä jäykkä ja kipeä tunne.
Loppulämmittelynä voi tehdä
samoja toimintoja kuin alkulämmittelynä. Nivelten ja lihasten pyörittely ja
ravistelu on hyvästä. Suurimpien lihasten kevyet venytykset on myös
suositeltavaa tehdä. Kattavampi ja pitempikestoinen venyttely on hyvä tehdä 1-2
tuntia urheilusuorituksen jälkeen.
Venyttele vapaassa
järjestyksessä nilkat, pohkeet, etu- ja takareidet, pakarat, vatsa- ja
selkälihakset, rintalihakset, lavat, ranteet molemmin puolin sekä niska.
Harjoitusten jälkeen riittää noin 5 sekunnin venytykset lihasta kohti.
Pitempikestoinen venyttely tarkoittaa noin 10 sekunnin venytystä lihasta kohti.
Harjoitusten järjestäminen
Tehokkaita boffotreenejä edistää toimiva selkeä rakenne ja sitä noudattava ohjaaja. Ohjaajan tärkein tehtävä on kuunnella ohjattavia ja soveltaa tietämystään lajista heidän tarpeiden mukaisesti. Tämän tukena on hyvä käyttää esimerkiksi valmista harjoittelurakennetta. Tämän ohjeen noudattamisessa ohjaajan tehtävä on seurata aikataulua, ilmoittaa vesitauoista ja seuraavasta ohjelmanumerosta.
Yksinkertaistettuna puolentoista tunnin harjoitukset
voivat muodostua seuraavanlaisesti:
- Harrastajat
saapuvat harjoituspaikalle sovittuun aikaan. Harrastajilla on hyvä olla
liikuntavarusteet yllään jo ennen harjoitusten alkamista, jotta varattu aika
voidaan käyttää itse harjoitteluun.
- Alkulämmittely
tehdään ohjatusti tai omatoimisesti. Boffereihin ei kosketa, ennenkuin lihakset
ja nivelet on lämmitelty asianmukaisesti. Tähän voi käyttää noin 10 minuuttia.
Vesitauko.
- Boffereiden
kanssa lämmitellään parin kanssa duelaamalla eli kaksinmittelöllä toiset 10-15
minuuttia. Duelaus kannattaa tehdä kevyesti lämmittelymielessä. Harrastajamäärästä
riippuen paria kannattaa vaihtaa esimerkiksi viiden minuutin välein tai
jatkuvasti jokaisen ”kuoleman” jälkeen. Jatkuvan vaihdon voi tehdä esimerkiksi
muodostamalla kaksi jonoa vastakkain, joista etummaiset kamppailevat. ”Kuollut”
pelaaja siirtyy takaisin jonon perälle ja henkiin jäänyt jatkaa jonosta
seuraavan kanssa. Henkiin jäänyt säilyttää vaurioituneet raajat vaurioituneina.
Tämän jälkeen lyhyt vesitauko.
- Tekniikkaa
opetetaan ohjatusti seuraavat 30 minuuttia. Opetusaiheita voi poimia tästä
oppaasta, muista oppaista tai muilta harrastajilta. Harrastajista riippuen
ohjaaja voi esitellä ja opettaa tekniikan ryhmän kuunnellessa tai kokeneemmat
boffaajat voi parittaa vähemmän kokeneiden kanssa, jolloin he antavat hyviksi
kokemiaan neuvoja tarpeen tullen. Tekniikkaosiossa voi harjoitella myös
ryhmätoiminnan sujuvuutta. Tämänkin
jälkeen lyhyt vesitauko.
- Seuraavat
30 minuuttia on hyvä varata koko harrastajajoukon yhteisiin taistoihin. Ohjaaja
tai harrastajajoukko valitsee haluamansa pelin yllä olevasta listauksesta ja
toimii sen mukaisesti tai keksii itse uuden pelin tai skenaarion. Ryhmän voi
jakaa pienempiin osiin esimerkiksi pyytämällä kaikki riviin varustuksen tai
pelitaidon mukaan ja ottamalla jako kahteen tai useampaan osaan. Joukkueita on
mielekästä sekoittaa ja tasoittaa välillä, jotta boffaamisesta ei tule liian
yksipuolista. Puolessa välissä taistoja on hyvä pitää lyhyt vesitauko.
- Viimeiset
5 minuuttia tehdään loppuverryttelyjä ja -venyttelyjä, kerätään pelivälineet ja
jätetään pelikenttä siistiin kuntoon. Noin tuntia myöhemmin on hyvä venytellä
perusteellisemmin.
Tiivistelmä 1,5 h treeneistä:
- Alkulämmittely
ilman aseita 10 min.
- Alkulämmittely
aseiden kanssa 15 min.
- Tekniikkaharjoittelu
30 min.
- Ryhmätaistelut
30 min.
- Loppuverryttely
5 min.
Tätä esimerkkiä voi ja
kannattaa soveltaa tilanteen mukaan. Jos harrastajakunta toivoo enemmän
tekniikkaopetusta ryhmätaistojen sijaan tai päinvastoin, toiveita kannattaa
noudattaa. Tärkeintä on yhteinen hauskanpito ja hyvinvointi. Urheilulliset
tavoitteet hoituvat niiden ohella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti