Harjoitukset ja pelit

Harjoitukset eli boffotreenit

Boffausta voi harjoitella kukin haluamallaan tavalla. Alla esitellään malli mitä boffotreenit voivat esimerkiksi sisältää.

Lämmittely


Fiksu boffaaja tulee harjoituksiin kävellen, juosten, pyörällä tai muulla lihaskäyttöisellä kulkuneuvolla, jolloin harjoituksissa lämmittelyyn käytettävän ajan tarve on pienempi.
Pyörittely
1.    Laita kädet ristiin. Pyöritä ranteita ensin myötäpäivään, sitten vastapäivään.
2.    Suorista kätesi eteesi kämmenet ylöspäin. Tuo kämmenet kohti leukaasi ja jatka liikettä alakautta suoristaen kätesi kämmenet alaspäin. Palauta samaa reittiä ja toista.
3.    Pyöritä olkapäät. Piirrä sormellasi käsivarsi suorana ilmaan mahdollisimman suuri ympyrä omalle sivullesi sekä eteesi. Tee tämä molemmilla käsillä erikseen ja yhdessä, myötä- ja vastapäivään. Koita tehdä eri käsillä eri suuntaan.
4.    Pyöritä nilkat pitämällä toisesta jalasta ainoastaan varpaat maassa ja piirtämällä nilkalla ympyrää myötä- ja vastapäivään. Voit myös pitää jalan kokonaan irti maasta ja piirtää varpaillasi ympyrää. Tee tämä molemmilla jaloilla.
5.    Aseta kämmenet polville ja koukista polvia kevyesti. Piirrä polvilla ilmaan ympyrää myötä- ja vastapäivään. Kokeile pyörittää polvia eri suuntiin toisistaan. Ensin sisältä ulospäin ja sitten ulkoa sisäänpäin.
6.    Aseta kämmenet lanteillesi ja pyöritä lantiotasi. Aloita pyörittämään mahdollisimman pientä ympyrää, hiljalleen laajentaen. Kun et pysty enää laajentamaan, muuta ympyrää taas pienemmäksi. Varo, mutta älä vältä ääriasentoja. Pyöritä myötä- ja vastapäivään. Koita pyörittää lantiotasi myös ylhäältä alas, molempiin suuntiin.
7.    Paina korvasi vasten olkapäätä. Siirrä rauhallisesti pää rinnan kautta toiselle olkapäälle. Tee tätä muutaman kerran, ennenkuin hyvin kevyesti ja rauhallisesti teet muutaman täyden kierroksen.
8.    Ravistele kaikki pyöritetyt alueet kevyesti.

Tässä vaiheessa usein tarvitsee vielä jonkinlaista lisälämmittelyä.

Kahden hippa:
Ota pari, joka on suunnilleen samankokoinen kanssasi. Tavoitteena on koskettaa kämmenellä paria sovittuun vartalon osaan ja estää paria tekemästä samoin väistämällä itse. Hyviä ja turvallisia kohteita ovat esimerkiksi olkapäät, takapuoli tai nilkat. Pari sopii keskenään yhden kohteen, joka on molemmille sama. Harjoite on hyvä aloittaa esimerkiksi tekemällä parin kanssa ”high-five”. Harjoite jatkuu kunnes toisin sovitaan.
Kahden hippa on hyvä harjoite, koska se on hauskaa, siinä joutuu boffauksen valmiusasennon kaltaiseen asentoon ja tekemään aktiivista jalkatyötä ja siinä saa kevyttä tuntumaa kontaktiin.
Jos kahden hippa ei kiinnosta tai syystä tai toisesta ei ole soveliaasti toteutettavissa, voit lämmitellä myös perinteisillä tavoilla, kevyellä hölkällä harjoittelutilassa, tekemällä kevyttä lihaskuntoharjoittelua, kuten punnerruksia, vatsa- ja selkälihasliikkeitä, kyykkyjä. Voit myös lämmitellä muulla sopivaksi kokemallasi tavalla.
Boffaus
Tämän jälkeen otetaan parin kanssa kevyttä boffausta. Parin ja pelivälineen voi valita vapaasti, mutta on suositeltavaa ottaa taidollisesti samantasoinen vastus, jos mahdollista. Pelivälineissä kannattaa pitäytyä kevyeissä malleissa, esimerkiksi yhden käden miekoissa. Jos suosikkivarusteesi on jotain muuta, voit käyttää niitäkin. Oleellista on, että matsaamista ei aloiteta heti täysillä. Tarkoitus on saada tuntumaa boffereihin, lyömiseen ja lyödyksi tulemiseen. Boffaus suoritetaan ”pelin idea” -kappaleen mukaisella mallilla. Toisen osapuolen ”kuollessa” aloitetaan uudestaan.

Tekniikka


Kun on saavutettu riittävä ja miellyttävä lämpimyys lihaksissa ja nivelissä, voidaan katsoa boffauksen teknisempää puolta. Tähän on muutama vaihtoehto.
Pelaajille on hyvä muistuttaa alussa muutamasta perusseikasta:
·         Pidä aseesi kohti vastustajaa.
·         Lyö kohti – käytä koko vartaloa, älä pelkkää rannetta.
·         Vältä erittäin laajoja lyöntejä, koska ne on helppo havaita ja reagoida.
·         Jos saat jatkuvasti osumaa samaan kohtaan, mieti tai kysy vastustajalta mistä se johtuu. Koeta pitää itsestäsi mahdollisimman vähän tarjolla lyötäväksi.
Vain vähän ohjaajan toimia vaativa tapa on boffata parin kanssa eli boffata 1 vs. 1 ja välillä kierrättää vastustajia. Jokainen taistelee itselleen luontaisella tyylillä ja hiukan eri tavalla kuin muut. Vaihtamalla vastustajaa pelaaja joutuu tarkastelemaan omia toimiaan ja vastustajan toimia uudella tavalla pärjätäkseen taistelussa.
Tekniikkatreeni-esimerkki:
Enemmän järjestäytynyttä ohjausta halutessaan voidaan harjoitella lyöntirullausta ja torjumista. Boffauksessa harvoin voittaa lyömällä vain kerran. Usein se voittaa, joka lyö useammin. Tästä syystä on hyvä opetella lyömään useita kertoja peräkkäin. Lyöntirullausta helpottaa pelivälineen luonnollisten liikeratojen noudattaminen.
1.    Lyö paria ensin parin vasemman reiden sivulle ja sen jälkeen heti vasempaan olkapäähän. (Jos olet vasenkätinen, lyö parin oikealle puolelle.) Ensimmäisestä lyönnistä kimmonneena toinen lyönti ei vaadi palautusliikettä ja ensimmäisen lyönnin liikevoimaa voi hyödyntää toisessa lyönnissä.
2.    Kokeile samaa toisinpäin eli olkapäästä reiteen. Huomaatko eroa pelivälineen liikkeissä?
3.    Kokeile erilaisia kohteita vastustajassasi samaa perjaatetta käyttäen.
4.    Kokeile lyödä kolme tai useampi isku peräkkäin.
Lyöntirullauksen toinen osapuoli voi harjoitella torjumista samanaikaisesti. Käyttämällä kilpeä, miekkaa, muuta pelivälinettä tai pelkkää käsivartta torju vastustajan hyökkäykset laittamalla pelivälineesi vastustajan hyökkäyksen eteen. Tee torjunta aina niin, että näet vastustajan koko ajan. Etukäteen sovittu harjoiteltava liikerata esimerkiksi reidestä olkapäähän voi olla hyvä tapa saada ensituntumaa torjuntaan. Jos pelkäät saavasi iskun kasvoihin, sovi parisi kanssa, että päähän ei lyödä. Itsevarmuuden kasvaessa voidaan harjoite jättää vapaamuotoiseksi: yksi keskittyy aktiiviseen lyömiseen ja toinen aktiiviseen torjumiseen. Muutaman kierron jälkeen vaihdetaan puolia.
Kun harjoite alkaa sujumaan eli lyönnit rullaavat sujuvasti ilman pysähdyksiä ja ne torjutaan sulavasti voidaan siirtyä toiseen tekniseen harjoitteeseen tai vapaamuotoiseen boffaukseen. Lisää boffauksen yksilötekniikoita kuvataan Boffaajan Videokäsikirjassa, jonka tarkemmat tiedot on tämän oppaan lopussa.
Kun jatketaan vapaamuotoista boffausta, kannattaa sisällyttää toimintaansa juuri harjoiteltuja toimintoja. Tässä vaiheessa on erinomainen mahdollisuus harjoitella uusia taitoja boffaamalla ryhmässä.



Ryhmätoiminta


Boffauksen parhaat ja monipuolisimmat kokemukset syntyvät yleensä ryhmässä taistellessa. Seuraavassa esitellään muutamia ryhmätoimintapelejä, joita voi boffotreeneissään vapaasti toteuttaa ja soveltaa.  Edellä mainittuja ryhmätoiminnan perusteita voi ja kannattaa soveltaa kaikissa ryhmäpeleissä ja -skenaarioissa. Jos ryhmätoiminnan perusteet on koko ryhmälle täysin tuntemattomia, kannattaa niihin perehtyä etukäteen yhdessä.
·         Ryhmämättö
Jaa ryhmä kahteen suunnilleen tasapuoliseen joukkueeseen esimerkiksi ottamalla jako kahteen. Molemmilla puolilla on hyvä olla sama määrä pelaajia, lyhyitä ja pitkiä pelivälineitä, panssareita ja pelitaitoa.
Joukkueet aloittavat eri puolilta pelikenttää. Tavoitteena on ”tappaa” kaikki vastapuolen pelaajat. Peli alkaa yhteisestä merkistä.


Ryhmämätön variaatioita:
o   Pelaajat aloittavat neljästä vastakkaisesta kulmasta. Vastakkaiset kulmat ovat samalla puolella. Molemmat joukkueet täytyy siis jakaa vielä kahteen osaan.

o   Rajaa pelialue esimerkiksi sisäliikuntasalin maalauksia hyödyntäen tai muilla tavoilla.
§  Taistelu tapahtuu vain rajatun alueen sisäpuolella. Jos pelaaja astuu pelialueen ulkopuolelle, hän ”kuolee” ja poistuu pelistä.
§  Taistelu tapahtuu vain rajatun alueen ulkopuolella. Jos pelaaja astuu rajatun alueen sisäpuolelle, hän ”kuolee” ja poistuu pelistä.
§  Rajattu alue on ”saari”, jossa voi taistella normaalisti. Rajatun alueen ulkopuoli on ”lampi”, jossa täytyy taistella polvillaan. Saaren ja lammen voi vaihtaa myös keskenään.
o   Jaa ryhmä kolmeen tai useampaan joukkueeseen. Jokainen joukkue taistelee omillaan muita joukkueita vastaan.


·         Respawn-skenaariot
Respawn eli uudelleenheräämis-skenaariot ovat sellaisia, joissa pelaajat tai joukkueet voivat peliteknisesti kuolemisen jälkeen herätä takaisin henkiin ja jatkaa taistelua. Respawn tapahtuu esimerkiksi, kun kuollut pelaaja siirtyy sovitulle pisteelle ja huutaa kuuluvasti ”Respawn!”. Respawneja tai respoja on pelaajalla ennalta sovittu määrä, yleensä alle kymmenen.
o   Jos jaetut joukkueet ovat epätasaiset, voidaan tilannetta tasoittaa respawneilla. Jokaisen pelin jälkeen hävinneen joukkueen pelaajat saavat yhden respan lisää seuraavaan peliin.

o   Respawnit voivat olla myös joukkuekohtaisia. Tällöin esim. yksi pelaaja voi käyttää koko joukkueelle sallitut yhteiset respawnit.

o   Riski-skenaariossa kaikilla on loppumattomat respawnit ja ennalta sovittu pelin kesto. Esimerkiksi 30 minuutin riski on erittäin raskas ja väsyttävä skenaario.

·         Lipunryöstö
Molemmilla osapuolilla on lippu tai muu esine omalla aloituspisteellään. Tavoite on saada molemmat liput omalle pisteelleen tai ”tappaa” kaikki vastustajat. Lipunryöstöön voi soveltaa myös respawnia.

·         Engelsmannin aarre
Engelsmannin aarre on variaatio lipunryöstöstä. Molempien joukkueiden aarrearkuissa on 3-5 pientä esinettä, esimerkiksi pieniä muovipulloja tai tennispalloja. Tavoitteena on saada kaikki esineet omalle pisteelleen eli anastaa kaikki aarteet omaan arkkuun. Esineitä saa kuljettaa vapaasti kädessään, taskussaan tai muutoin piilottaa. Kuollessaan esineen kantajan tulee kuitenkin tiputtaa esine välittömästi. Esinettä ei saa antaa kädestä käteen, vaan se tulee aina tiputtaa tai laskea maahan. Engelsmannin aarteessa käytetään loputtomia respawneja, ellei toisin sovita. Kuvassa ’R’ merkkaa respawn-pisteen.










·         Manala
Ryhmä jaetaan vähintään kolmeen, mielellään useampaan sopivan kokoiseen joukkueeseen. Joukkueiden ihannekoko on 2-5 henkilöä. Nämä joukkueet taistelevat kaikki toisiaan vastaan. Pelaajan kuollessa hän siirtyy yhteiselle respawn-pisteelle. Kun respawn-pisteellä on ennalta sovittu määrä kuolleita pelaajia, nämä pelaajat muodostavat uuden joukkueen ja jatkavat pelaamistaan. Manalaa jatketaan niin kauan kuin mieli tekee.

·         Trollball
Tämä peli poikkeaa edellämainituista runsaasti. Peliin tarvitaan rajattu kenttä, jalkapallo tai vastaava sekä molemmille puolille maali tai kori, esimerkiksi iso ämpäri. Joukkueet koostuvat neljästä seitsemään henkilöstä, joilla on ennalta asetettu varustus:
§  1-2 x Yhden käden miekka
§  1 x Kahden käden miekka
§  1-2 x Kilpi
§  1 x juoksija ilman aseistusta
§  (1 x tikari)
Molemmilla joukkueilla on sama määrä pelaajia ja sama varustus. Pelin tavoitteena on toimittaa pallo vastustajan koriin. Ainoastaan juoksija saa liikkua palloa kantaen. Muut pelaajat voivat heittää palloa, mutta eivät liikkua sen kanssa. Peliin pätee normaalit boffauksen taistelusäännöt. Kun pelaaja ”kuolee”, hän käy paikalleen kyykkyyn ja laskee rauhallisesti ääneen kymmeneen. Tämän jälkeen hän voi jatkaa peliä taas normaalisti. Peli alkaa keskeltä kenttää, jossa tuomari heittää pallon ilmaan ja yksi pelaaja kummaltakin puolelta taistelee pallon hallinnasta. Peli voitetaan tekemällä kolme koria. Pelikenttä on rajattu.



Loppuverryttely


Rankkojen liikuntasuoritusten jälkeen kannattaa tehdä kevyt loppulämmittely. Ilman loppulämmittelyä lihakset pääsevät jäähtymään liian nopeasti, jolloin liikuntasuorituksesta palautuminen tapahtuu heikosti ja urheilijalle voi jäädä jäykkä ja kipeä tunne.
Loppulämmittelynä voi tehdä samoja toimintoja kuin alkulämmittelynä. Nivelten ja lihasten pyörittely ja ravistelu on hyvästä. Suurimpien lihasten kevyet venytykset on myös suositeltavaa tehdä. Kattavampi ja pitempikestoinen venyttely on hyvä tehdä 1-2 tuntia urheilusuorituksen jälkeen.
Venyttele vapaassa järjestyksessä nilkat, pohkeet, etu- ja takareidet, pakarat, vatsa- ja selkälihakset, rintalihakset, lavat, ranteet molemmin puolin sekä niska. Harjoitusten jälkeen riittää noin 5 sekunnin venytykset lihasta kohti. Pitempikestoinen venyttely tarkoittaa noin 10 sekunnin venytystä lihasta kohti.

Harjoitusten järjestäminen


Tehokkaita boffotreenejä edistää toimiva selkeä rakenne ja sitä noudattava ohjaaja. Ohjaajan tärkein tehtävä on kuunnella ohjattavia ja soveltaa tietämystään lajista heidän tarpeiden mukaisesti. Tämän tukena on hyvä käyttää esimerkiksi valmista harjoittelurakennetta. Tämän ohjeen noudattamisessa ohjaajan tehtävä on seurata aikataulua, ilmoittaa vesitauoista ja seuraavasta ohjelmanumerosta.
Yksinkertaistettuna puolentoista tunnin harjoitukset voivat muodostua seuraavanlaisesti:
-       Harrastajat saapuvat harjoituspaikalle sovittuun aikaan. Harrastajilla on hyvä olla liikuntavarusteet yllään jo ennen harjoitusten alkamista, jotta varattu aika voidaan käyttää itse harjoitteluun.
-       Alkulämmittely tehdään ohjatusti tai omatoimisesti. Boffereihin ei kosketa, ennenkuin lihakset ja nivelet on lämmitelty asianmukaisesti. Tähän voi käyttää noin 10 minuuttia. Vesitauko.
-       Boffereiden kanssa lämmitellään parin kanssa duelaamalla eli kaksinmittelöllä toiset 10-15 minuuttia. Duelaus kannattaa tehdä kevyesti lämmittelymielessä. Harrastajamäärästä riippuen paria kannattaa vaihtaa esimerkiksi viiden minuutin välein tai jatkuvasti jokaisen ”kuoleman” jälkeen. Jatkuvan vaihdon voi tehdä esimerkiksi muodostamalla kaksi jonoa vastakkain, joista etummaiset kamppailevat. ”Kuollut” pelaaja siirtyy takaisin jonon perälle ja henkiin jäänyt jatkaa jonosta seuraavan kanssa. Henkiin jäänyt säilyttää vaurioituneet raajat vaurioituneina. Tämän jälkeen lyhyt vesitauko.
-       Tekniikkaa opetetaan ohjatusti seuraavat 30 minuuttia. Opetusaiheita voi poimia tästä oppaasta, muista oppaista tai muilta harrastajilta. Harrastajista riippuen ohjaaja voi esitellä ja opettaa tekniikan ryhmän kuunnellessa tai kokeneemmat boffaajat voi parittaa vähemmän kokeneiden kanssa, jolloin he antavat hyviksi kokemiaan neuvoja tarpeen tullen. Tekniikkaosiossa voi harjoitella myös ryhmätoiminnan sujuvuutta.  Tämänkin jälkeen lyhyt vesitauko.
-       Seuraavat 30 minuuttia on hyvä varata koko harrastajajoukon yhteisiin taistoihin. Ohjaaja tai harrastajajoukko valitsee haluamansa pelin yllä olevasta listauksesta ja toimii sen mukaisesti tai keksii itse uuden pelin tai skenaarion. Ryhmän voi jakaa pienempiin osiin esimerkiksi pyytämällä kaikki riviin varustuksen tai pelitaidon mukaan ja ottamalla jako kahteen tai useampaan osaan. Joukkueita on mielekästä sekoittaa ja tasoittaa välillä, jotta boffaamisesta ei tule liian yksipuolista. Puolessa välissä taistoja on hyvä pitää lyhyt vesitauko.
-       Viimeiset 5 minuuttia tehdään loppuverryttelyjä ja -venyttelyjä, kerätään pelivälineet ja jätetään pelikenttä siistiin kuntoon. Noin tuntia myöhemmin on hyvä venytellä perusteellisemmin.

Tiivistelmä 1,5 h treeneistä:
-       Alkulämmittely ilman aseita 10 min.
-       Alkulämmittely aseiden kanssa 15 min.
-       Tekniikkaharjoittelu 30 min.
-       Ryhmätaistelut 30 min.
-       Loppuverryttely 5 min.
Tätä esimerkkiä voi ja kannattaa soveltaa tilanteen mukaan. Jos harrastajakunta toivoo enemmän tekniikkaopetusta ryhmätaistojen sijaan tai päinvastoin, toiveita kannattaa noudattaa. Tärkeintä on yhteinen hauskanpito ja hyvinvointi. Urheilulliset tavoitteet hoituvat niiden ohella.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti