Taistelusääntötiivistelmä
Alla oleva taistelusääntötiivistelmä on pieniä muutoksia lukuun ottamatta kopioitu Sotahuuto 2014 -tapahtuman säännöistä. Allaolevia sääntöjä noudatetaan lähes kaikkien paikkakuntien harjoituksissa. Vielä yksityiskohtaisempia sääntöjä kannattaa tarkastella kunkin tapahtuman omista ilmoituksista.
Taistelusäännöt
Taistelusäännöt ovat
yksinkertaiset. Osuma aseesta raajaan tekee raajan käyttökelvottomaksi ja osuma
vartaloon tai päähän tappaa. Uusi osuma jo vahingoittuneeseen raajaan johtaa
kuolemaan. Kahden käden tai kahden jalan menettämisestä seuraa niin ikään
kuolema.
Osumaksi lasketaan mikä
tahansa aseen terän tai vaikuttavan osan (kuten sotanuijien kärki) osuma, joka
osuu taistelijaan asti hyökkäyksen seurauksena. Selvästi vartalosta erillään
oleviin vaatteisiin tulleita osumia ei lasketa. On kohteliasta yrittää
tehdä lyöjällekin selväksi osuiko annettu isku vai ei. Jokainen osuma, vaikka
kuinka kevyt, joka osuu taistelijaan, on osuma.
Jokainen laskee omat
osumansa herrasmiesmäisesti. Jos joku ei laske osumia tästä voi skenaarion
jälkeen käydä sanomassa kyseiselle taistelijalle ja valvojille. Epäselvissä
tilanteissa on kaikkien kannalta parasta vain ottaa epäselvä isku
herrasmiesmäisesti osumana vastaan, näin tulee vähiten sanomista.
Kontaktista
On sallittua tarttua
vastustajan aseeseen, ei kuitenkaan teräaseen terään. Aseen repiminen käsistä
ei ole sallittua.
Kehokontakti osallistujien
välillä sallitaan. Vastustajaan tarrautuminen on kuitenkin kiellettyä, samoin
töniminen, kamppaamiset tai muu pidemmälle viety painiskelu. Mikään tekniikka
ei saa johtaa lukkoihin.
Kilvellä on sallittua ottaa
vastustajaan kontaktia työntämällä ja vastustajan riviin saa työntyä kilpeä
käyttäen. Kilvellä ei saa lyödä ja sillä ei saa kaataa vastustajia.
Hallitsematon tai kaatamiseen tähtäävä rynnäköinti on kiellettyä. Varsiaseilla
saa työntää kilpiä ja aseita mutta niillä ei saa ryhtyä painimaan eikä varrella
saa lyödä vastustajia.
Jos pääsette lyömään
vastustajaanne takaa tai muuten ilman, että kohde huomaa iskun tulevan, iskut
pitäisi tehdä mahdollisimman kevyesti ja pyrkiä välttämään takaraivoa ja
munuaisia.
Panssarin vaikutus taisteluun
Panssari suojaa yhdeltä
osumalta jokaisessa osumapaikassa, jossa sitä on, mutta vain panssarin
peittämältä alueelta. Panssari uusiutuu vasta taistelijan kuoltua.
Kuolema
Kun olette saaneet
kuolettavan osuman, nostakaa kätenne päänne päälle, pitäkää asettanne väärin
päin kädessänne. Tärkeää on, että kaikki näkevät teidän lopettaneen
taistelemisen. Ensimmäisen tilaisuuden tullen poistutte pahimmasta taistelun
tuoksinasta sivummalle häiriten taistelua mahdollisimman vähän.
Pyrkikää palaamaan taukopaikallenne
ilman, että kuljette omien rivienne tai vastustajienne rivistöjen läpi. Älkää
keskustelko taistelussa mukana olevien kanssa, älkääkä jääkö käsittelemään
mahdollisia epäkohtia tapahtuma-alueelle, vaan käsitelkää tilanne vasta
taukopaikalla olevien valvojien kanssa. Kuolleeksi tekeytyminen tai röyhkeä
kuolleiden joukossa piilottelu on ankarasti kiellettyä ja voi johtaa jopa
tapahtumasta poistamiseen.
Hold -huuto
Jos taistelun aikana
huomaatte tilanteen jossa joku on todellisessa vaarassa loukkaantua, huutakaa
suureen ääneen "Hold!" Tällöin taistelu lakkaa ja kaikki huutavat
"Hold!" niin suureen ääneen kuin kykenevät. Pysykää paikallanne,
kunnes vaaratilanne on ratkaistu ja taistelun jatkumisesta annetaan merkki
Kaikki tilanteet eivät ole
vaarallisia. Esimerkiksi irroneesta miekan kärjestä voi huutaa vain
"Miekkasi on rikki!" sillä taistelevalle soturille. Myöskään maahan
kaatuminen ei ole vaaratilanne, ellei henkilö ole vaarassa tallautua pahasti
jalkoihin. Jo tapahtuneet vahingot, kuten nilkan nyrjähtäminen, ei vaadi
"Hold!" huutoa, vain jonkun avustamaan loukkaantunut
ensiapupisteelle.
Valvojat
Valvojien tehtävänä on
valvoa taistelun turvallisuutta. He saavat tarvittaessa keskeyttää taistelun,
jos vaarallista käytöstä ilmenee tai huomauttaa yksittäiselle taisteluun
osallistujalle tämän toiminnasta. Valvojat toimivat tarvittaessa tuomareina ja
heitä on toteltava tämän mukaisesti. Valvojat voivat poistaa vaarallisesti
käyttäytyvät tai sääntöjä törkeästi rikkovan osallistujan ensin skenaariosta ja
lopulta myös koko tapahtumasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti